Arviointiohjelma
Arviointiselostus
Hankekuvaus
Kemin Satama on käynnistänyt Ajoksen satamaa koskevan yleissuunnittelun, jonka tavoitteena on turvata sataman kuljetus- ja lastauskapasiteetin riittävyys seuraavien vuosikymmenien aikana sataman kautta. Sataman tavaraliikenteeseen odotetaan tulevaisuudessa voimakasta kasvua Pohjois-Skandinavian ja Lapin alueelle suunniteltujen kaivoshankkeiden vuoksi. Ajoksen sataman laajennus käsittää ensisijaisesti kaivosteollisuuden käyttöön tulevan uuden satamanosan rakentamisen nykyisen öljysataman ympäristöön vanhan satama-alueen itäpuolelle, malmien ja malmirikasteiden käsittelyyn ja ahtaukseen tarvittavien satamalaitteiden sekä välivarastojen rakentamisen sekä erillisen malmiterminaalin rakentamisen satama-alueen pohjoispuolelle soranotto- ja pienteollisuusalueelle. YVA-menettelyssä tarkasteltavaan hankekokonaisuuteen kuuluvat em. satamarakennustyöt, hankkeen yhteydessä suoritettavat maantäytöt ja ruoppaukset sekä liikenneyhteyksien rakentaminen uusille satama- ja terminaalialueille.
Vaihtoehdot
Ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkasteltavat vaihtoehdot perustuvat sataman laajennuksesta laadittuihin yleissuunnitelmiin, jotka on laadittu vaiheittain sataman kautta kuljetettavien malmimäärien mukaan. Kaikkiaan YVA:ssa tarkastellaan kolmea varsinaista hankevaihtoehtoa, joiden lisäksi arvioinnissa ovat mukana YVA-lain mukainen nollavaihtoehto (hanketta ei toteuteta) sekä vaihtoehto 0+, joka käsittää ainoastaan sataman nykyisen bulk-laiturin pidentämisen ja sen yhteyteen suunnitellun bulk-terminaalin rakentamisen satama-alueen pohjoisosiin. Malmiterminaalin osalta on suunniteltu kaksi vaihtoehtoa toinen (ns. silmukkarata) sijoittuu Öljysatamantien kaakkoispuolen soranotto- ja pienteollisuusalueelle ja toinen Ajoksentien ja Öljysatamantien väliselle alueelle.
Arvioitavat ympäristövaikutukset
Hankkeen suunnittelualue sijoittuu Ajoksen länsiosiin nykyisen öljysataman ympäristöön sekä sen edustan matalille merialueille Siikamatalan ja Inakarin vesialueille. Hankkeen yhteydessä joudutaan hankevaihtoehdosta riippuen suorittamaan verraten suuria maantäyttö- ja ruoppaustöitä, jotka voivat vaikuttaa mm. ympäröivien alueiden luontoon ja virkistyskäyttöön. Rakentamistoimien lisäksi sataman laajentaminen lisää osaltaan laiva-, raide- ja maantieliikennemääriä Ajoksen alueella, jotka voivat osaltaan aiheuttaa ympäristövaikutuksia. Etukäteen arvioituna suunnitellun hankkeen merkittävimpiä ympäristövaikutuksia, joiden myös YVA-menettelyssä keskitytään, ovat:
- Sataman laajentamisen rakentamisvaiheeseen liittyvien ruoppausten ja täyttöjen vaikutukset ympäröivään merialueeseen
- Vaikutukset maaperään ja pohjaveteen
- Meluvaikutukset (rakentamisaika sekä hankkeesta johtuva alus-, maantie- ja raideliikenteen lisääntyminen)
- Vaikutukset liikenteeseen (raskas-, henkilö- ja kevyt liikenne)
- Vaikutukset ilman laatuun
- Vaikutukset maankäyttöön ja maisemaan
- Ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen kohdistuvat sosiaaliset vaikutukset (satama-alueen laajeneminen vs. läheiset asuinalueet, virkistyskäyttö, yhteiskunnalliset vaikutukset, työllisyys, elinkeinoelämä)
- Vaikutukset luonnonvarojen hyödyntämiseen (erityisesti huomattava rakentamisen aikainen maa-aineksen tarve)
- Vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen ja maankäyttöön
- Vaikutukset kaavoitukseen
Aikataulu
Sataman laajentamisen tekninen yleissuunnittelu toteutetaan rinnan hankkeelle laadittavan ympäristövaikutusten arvioinnin kanssa, jolloin hankkeesta sen suunnittelun yhteydessä saatava tieto pystytään tehokkaalla tavalla hyödyntämään ympäristövaikutusten arvioinnissa ja päinvastoin. YVA-menettelyn tueksi on perustettu erilliset hanke-, ohjaus- ja seurantaryhmät, joiden tarkoituksena on ohjata arviointityötä ja turvata sen laatu ja kattavuus prosessin eri vaiheissa.
Yleissuunnitelman ja ympäristövaikutusten arvioinnin aikataulun osalta keskeiset tekijät ovat seuraavat:
- Sataman laajentamisen yleissuunnittelu on aloitettu toukokuussa 2009
- Laajennushankkeen ympäristövaikutusten arviointi on saatu päätökseen helmikuussa 2011
- Hankkeen lopullinen yleissuunnitelma valmistuu lokakuussa 2010
- Sataman laajentamisen edellyttämät rakennustyöt on tarkoitus aloittaa jo vuoden 2010 lopulla