Hankkeen kuvaus
Merenkulkulaitoksen tavoitteena on siirtää Savonlinnan syväväylä pois ympäristöltään herkästä ja laivaliikenteen kannalta vaikeasti navigoitavasta Kyrönsalmesta. Hanke liittyy Savonlinnan tie-, rata- ja syväväyläjärjestelyjen kokonaishankkeeseen. Arviointiohjelma sisältää ehdotuksen siitä, miten syväväylähankkeen eri toteutusvaihtoehtojen ympäristövaikutukset tullaan arvioimaan.
Hankkeen vaihtoehdot
Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä tarkastellaan seuraavia hankkeen vaihtoehtoja:
Laitaatsalmen syväväylä
Laitaatsalmi on nykyisin käytössä oleva vesiväylä, jota syvennetään ja levennetään syväväylää varten. Vaihtoehdossa on kaksi alavaihtoehtoa, jotka liittyvät syväväylän ylittävään siltaratkaisuun:
Kiinteä silta, jonka alikulkukorkeus on 16 metriä, jolloin korkeammat kiinteämastoiset alukset käyttävät edelleen Kyrönsalmea.
Avattava silta, jonka alikulkukorkeus on 14 - 16 metriä, jolloin kaikki alukset voidaan johtaa Laitaatsalmen kautta.
Aholahden syväväylä ja kanava
Aholahdessa syväväylää varten rakennetaan uusi kanava Haukiveden ja Pihlajaveden välisen kannaksen halki. Vaihtoehtoon sisältyvällä Poukkusalmen katuyhteydellä on kaksi alavaihtoehtoa:
Kiinteä silta, alikulkukorkeus 24,5 metriä
Avattava silta, alikulkukorkeus 6,5 - 10,5 metriä.
Kyrönsalmen syväväylä
Nykyinen väylä Kyrönsalmessa on niin sanottu 0-vaihtoehto, jossa tarkastellaan nykyistä tilannetta ja sen kehittymistä, jos syväväylän siirtohanketta ei toteuteta.
Arviointiohjelma
Arviointiselostus