Valtatien 6 parantaminen välillä Tykkimäki-Kaipiainen, Kouvola, Valkeala, Anjalankoski
Hankkeen kuvaus
Suunnittelualue sijaitsee Kymenlaaksossa Kouvolan, Anjalankosken ja Valkealan kuntien alueella.
Tarkasteltava valtatien 6 osuus kulkee Kouvolan ja Kaipiaisten taajaman välillä. Kouvolan ja suunnittelualueen keskiosassa sijaitsevan Utin taajaman välinen osuus valtatiestä on Kouvolan seudun vilkkaimmin liikennöity kaupunkialueiden ulkopuolinen tie.
Valtatien 6 suunnitteluosuus sisältyy liikenne- ja viestintäministeriön esityksen mukaiseen runkotieverkkoon. Nykyinen tie ei täytä runkotielle asetettuja vaatimuksia. Huono liikenneturvallisuus on suunnitteluvälillä valtatien suurin ongelma. Lisäksi tiellä on leveys-, nopeustasopuutteita sekä niistä johtuvia sujuvuusongelmia.
Valtatien 6 parantamiselle on määritelty seuraavat tavoitteet valtakunnallisella, seudullisella ja paikallisella tasolla
Valtakunnalliset tavoitteet
- Valtatie 6 tieosa Tykkimäki ? Kaipiainen täyttää runkotieverkolle asetetut laatutavoitteet siten, että kasvavat turvallisuus ja sujuvuusongelmat merkittävästi vähenevät
- Hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattava. Hankkeen hyödyt suhteessa kustannuksiin on optimoitava liikenteen ja tienpidon kannalta mahdollisimman tehokkaasti
- Valtakunnallisesti merkittävä pohjavesialue suojataan ja pohjaveden pilaantumisriski pienenee
- Seuraavat valtakunnalliset alueiden käyttötavoitteet:
- Toimiva aluerakenne
- Eheytyvä yhdyskuntarakenne ja elinympäristön laatu
- Kulttuuri- ja luonnonperintö, virkistyskäyttö ja luonnonvarat
- Toimivat yhteysverkostot ja energia -huolto
Seudulliset tavoitteet
- Valtatie 6 luo turvallisen ja sujuvan seudullisen ajoneuvoliikenteen yhteyden
- Seutu- ja maakuntakaavoituksen mukaiset tavoitteet toteutuvat
- Tieratkaisu on toteuttamiskustannuksiltaan mahdollisimman edullinen, tavoitetilanteessa keskikaiteellinen neli-/kolmikaistainen tie. Tavoitetilanteeseen on voitava edetä tarvittaessa vaiheittain.
Paikalliset tavoitteet
- Tien parantamisesta aiheutuvat ympäristöhaitat torjutaan (esim. pohjavesi) ja kasvavan liikenteen aiheuttamat haitat hallitaan ja vähennetään
- Hankkeen toteuttaminen turvaa Utin helikoptereiden päätukikohtapäätöksen mukaisen varuskunnan toiminnan ja kehittymisen
- Hankkeen toteuttaminen tukee kuntien maankäytön suunnittelua ja toteutusta
- Hanke aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa kiinteistöjen omistajille
- Paikallisten järjestöjen ja kuntien edustajat pitivät tärkeimpinä tavoitteina seuraavia (työpaja 15.3.2006 Utin koululla):
- Liikenteen aiheuttamat haitat hallitaan ja vähennetään (melu, asumisviihtyvyyden väheneminen)
- Liikenneturvallisuutta parannetaan
- Tiestä aiheutuvat ympäristöhaitat torjutaan (mm. pohjavesi)
- Hankkeen toteuttaminen tukee kuntien maankäytön suunnittelua ja toteutusta
- Hanke aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa maanomistajille, asukkaille ja elinkeinojen harjoittamiselle
Ympäristövaikutusten arviointiin esitetään neljä toteutusvaihtoehtoa.
- Vaihtoehto 0, ei toimenpiteitä
- Vaihtoehto 0+, nykyisen tiestön pienet parannustoimenpiteet
- Vaihtoehto VE1, nykyisen tien parantaminen
- Vaihtoehto VE 2, radanvarsivaihtoehto
- Vaihtoehto VE 3, lentokenttävaihtoehto
-
Arviointiohjelma (pdf, 1,7 Mt) saapunut: 11.4.2006
karttaliite1,karttaliite 2,karttaliite 3,karttaliite 4,karttaliite5 (kartat pdf, 2,7 Mt)
-
Kuulutus arviointiohjelmasta: 13.4 - 5.5.2006
- Lausuntojen ja mielipiteiden määräaika: 5.6.2006
- Arviointiohjelma on nähtävillä: Valkealan kunnan virastossa Kustaa III tie 10, Kouvolan kaupungintalolla Torikatu 10, Anjalankosken kaupungintalolla Keltakankaantie 5, Utin kirjastossa Opintie 1 Utti ja Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksessa Kauppamiehenkatu 4 Kouvola.
- Yleisötilaisuus: 26.4.2006 klo 17.00-19.00 Valkealassa Utin koululla (Opintie 1)
- Yhteysviranomaisen lausunto arviointiohjelmasta: 19.6.2006