Etusivu > Kartat ja tilastot > Ympäristön tilan indikaattorit > Yhdyskuntarakenne Yhdyskuntarakenne Liikenteen hiilidioksidipäästöt kääntyivät laskuun työmatkojen pitenemisestä huolimattaAutoilun määrän lisääntymistä on pidetty Suomessa perinteisesti luonnonlakina. Vaikka henkilöautojen lukumäärä kasvaa edelleen, niillä ajetut kilometrimäärät ovat näyttäneet 2000-luvulla pieniä hiipumisen merkkejä. Liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat kääntyneet laskuun, lähinnä polttoaineiden kehittymisestä johtuen. Talouden piristyessä hiilidioksidipäästöt lähtevät mitä luultavimmin uuteen nousuun, ja päästöille EU:ssa asetettujen tavoitteiden saavuttaminen näyttää jatkossa vaikealta.Kaupunkiseutujen laajetessa suomalaisen keskimääräinen yhdensuuntainen työmatka on venynyt 14 kilometriin, ja palvelut, kuten kaupat ovat karanneet kauemmas. Joukkoliikenteen osuus henkilöliikenteestä pienenee. Yhdyskuntarakenteen toimivuuden kannalta myönteistä on viheralueiden määrä kaupungeissa. Suomessa viheralueita on kaupungeissa enemmän kuin Euroopassa yleensä. Viheralueet ovat tärkeitä asukkaille, ja viime vuosina kaupunkitilassa on ryhdytty viljelemään myös hyötykasveja.Valtakunnalliset indikaattorit Työmatkan keskipituus kasvanut 14 kilometriin Palvelut karkaavat kauemmas Joukkoliikenteen osuus henkilöliikenteestä vähenee edelleen Onko autoilun huippu saavutettu Liikenteen hiilidioksidipäästöt kääntyivät laskuun Suomen kaupungeissa on paljon viheralueita Alueelliset indikaattorit Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa ja Keski-Pohjanmaa Etelä-Savo Häme Kaakkois-Suomi Kainuu Keski-Suomi Lappi Pirkanmaa Pohjois-Karjala Pohjois-Pohjanmaa Pohjois-Savo Uusimaa Varsinais-Suomi ja Satakunta Julkaistu 4.4.2014 klo 8.54, päivitetty 12.1.2021 klo 15.07 Suomeksi På svenska In English Aihealue: yhdyskuntarakenne Julkaisija: Suomen ympäristökeskus SYKE Jaa: Palaute sivun vastuuhenkilölle Tulosta sivu Tässä palvelussa Ympäristön tila Suomessa 2017-2018 Ympäristön tila Suomessa 2013 Tietoa yhdyskuntarakenteesta Elinympäristön tietopalvelu Liiteri